Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's

Apa yang saya sibukkan??? Membuat sesuatu yang semestinya saya suka. Saya suka sesuatu yang cantik. Saya suka sesuatu yang kemas. Saya suka sesuatu yang baru. Saya suka sesuatu yang menarik perhatian. Saya sukakan PINK, sebab sentiasa rasa muda, ahaks! Saya suka melayan anak-anak, Saya suka kalau saya dapat apa yang saya suka, hihihihi. Saya suka berblogging, Saya sukakan perhatian…(ye ke???). saya sukakan pangkat…(oh! Ini absolutely TIDAK) saya tak suka naik pangkat. Saya suka kedudukan saya sekarang, kerana kalau saya naik pangkat, saya tidak ada masa untuk kesemua yang saya suka.

Ok. Saya elaborate kan kesukaan saya tadi.

Nombor 1 : Saya suka membuat sesuatu yang saya suka

Saya nak hias rumah ni jadi cantik. Jadi saya akan pastikan apa yang berada di rumah ni bukan setakat cantik, tapi SAYA SUKA. Jadi, makcik yang memang penat dan tiada masa di tambah pula dengan melakukan ‘sesuatu’ yang disukainya pun masih lagi mereka=reka apa yang di sukainya. Aha… 'PAINTING'. Saya cat rumah saya dengan pelbagai warna. Tentu sekali dalam salah satu wall di rumah ni mesti ada warna PINK. Saya telah menyibukkan diri dengan mengecat semula rumah dengan color scheme yang saya SUKA. Bilik anak2 saya spendkan 2 minggu untuk menyudahkannya. Dan… ini hasilnya

Bahagian hall tempat makan, saya selesaikan dalam masa 2 hari sahaja, iaitu semasa cuti tahun baru. 1hb saya tampal ‘bunga-bunga’, 2hb saya demam, 3hb masa birthday hubby saya bangun pagi2 dari demam, terus buka tin cat. Bersemangat tak??? Kita akan bersemangat jika apa yang kita buat kita suka kan?? Dan ia menghasilkan sesuatu yang saya puas hati. Atau dengan perkataan yang saya suka guna SATISFACTION. That’s great things.

Tapi yang saya tak suka ialah……bahagian depan (living room) tak siap lagi…hua……….

Nombor 2: Saya suka sesuatu yang cantek….mmm

Tak payah elaborate rasanya, sebab dah elaborate kat atas, aha….hihihi hari tu saya pakai cantik2 pegi keje, apekehalnya aku ni? Dah kurg siuman ke hape? Sampai PM Haw Ah Bee tegur… ‘wah syima…cantik harini…make up and dressed up!’ Saya punya muka habis semua pink ‘termalu’. Ha tu la…sapa suruh pegi keje cantik2, bukan setakat sekali tu aje kene tegur, tapi 2-3 kali sampaikan masa saya tengah sibuk buat kerja di meja diorg pun si PM tu lalu dan tundukkan muka pandang muka saya dan tetap cakap. CANTIK! Ape ke jadahnya haku nehhhh!! Kenapa haritu saya tiba-tiba nampak cantik?? Sebab saya jarang tempek lipstick dan melawa datang ke opis. Selalunya saya pakai jeans, T Shirt, snearkers, dan jalan mcm orang di kejar hantuuu dan kelam kabut, masuk site kengkadang..pehtu kuar site berpeluh.. tapi hari tu…adess malu den! Tu namanya melawa tak kene tempat…padan muka saya. Dan namanya SUKA yang membawa padah.

Nombor 3 : saya suka sesuatu yang kemas.

Suka sangat la tu?? Baju kena sentiasa lipat dan letak di tempatnya. Kalau saya tak kemaskan…baju bersepah2 tu sama je ngan kepala otak saya yang tengah bersepah2. jadi saya akan pastikan kain baju walau sebanyak mana sekalipun mesti kemas lipat dan iron. Tapikan…rumah saya pula yang bersepah! Sebab saya consentrate satu menda saya terpaksa tinggalkan banyak benda. Adessss…..!!! mainan anak2 berterabur x kemas, sampah ade je dlm rumah x sempat sapu, apeke lagi…ishhh banyak lagi la barang yang saya tak suka akan berlaku jika saya melakukan satu perkara yang saya SUKA.

Nombor 4 : saya suka sesuatu yang baru

Contosnya (saya saja eja salah yer)…barang kemas. Wah!!! Kalau dapat yang baru kan best.. tapi tak semua best taw!!! Sedih pun ade, kalau tetap teringat barang ‘lama’ yang di kebas orang…sedih…sadis. Semua ada. Cincin merisik, cincin tuning, rantai tangan pemberian perkahwinan, rantai leher ‘itu’, ape ke lagi….nak menangis dah tak boleh rasanya….sebenarnya….kalau En. Daddy saya cuba menukarkan dengan yang baru…barang lama tetap jadi pujaan hatiku…

Nombor 5 : saya suka sesuatu yang menarik perhatian

Ape tu??? Sound like mmmmm ape yer…tadi saya ingat.. tapi bila tengah taip ni tetiba lupa plak makcik, makcik dah tua gamaknya. Nanti la saya update kalau saya ingat.

Nombor 6 : saya sukakan PINK

Mengapa pink??? Sebab pink tu macam muda remaja larh..huhuh. sian En Daddy, dia yang baik hati telah memberikan saya hp baru sbb hp saya kan di kebas perompak dalam siri rompakan mereka ke rumah kami tu?. Memang hp tu canggih..sangat canggih, dan en Daddy sangat baik hati cuba mereplacekan barang-barang saya yang di kebas. Saya masih ingat lagi haritu dia balik rumah dengan senyum sampai ke telinga dengan menghulurkan hp itu kepada saya, tapi……tapikan, saya tak suka TS (touch screen). Saya cuba senyum…tapi tak boleh. Dan tiap hari saya mesti akan merungut pasal TS hp tu pada En Daddy, kesian kan En Daddy??? Alah…saya tak suka bila saya buat kat En Daddy macam tu!!! Dan satu hari saya pegi beli hp yang saya suka. Kalian nak tahu mengapa saya suka hp tu? Sebab hp tu warna PINK. Baguih tak? Mmmmm saya sedikit pun tak kesahkan ape function hp saya tu, sbb kalau camera, saya ada kamera, kalau sbb walkmannya, saya x suka hiburan melampau, sbb dia ada wifi, hmmmm saya bukannya suka buka internet kalau ada masa lapang, saya suka baca buku. Dalam h/bag saya memang sentiasa ada sebuah buku. Sebab saya akan rasa sangattt rugi kalau ada 10 minit yang terluang contohnya tengah tunggu orang ke, tengah tunggu batu pecah ke (tenstile test yang saya tak suka tapi terpaksa tunggu C.O.W). Lepas beli hp yang saya suka, saya tulis msg kat En Daddy..’ abg nak tau x, ayg kan tengah tulis msg guna hp pink’. Tapi En. Daddy seorg yang sangat baik dan reply ‘wow! Tahniah…’, tapi kalau sayalah…saya mesti kecil hati sebab, barang yang saya bagi, orang tak nak. Saya tak suka orang lain sedih sedang saya gembira dengan apa yang saya suka.

Nombor 7 : saya suka melayan anak-anak

Target dalam hidup saya ialah…saya nak jaga anak saya dengan tangan saya sendiri, memberikan masa saya dan tak perlu hantar pada penjaga. Jadi apa yang harus saya buat? I’m tried to have my own store, so I will spend my time with them, walaupun bukannya sepenuh hari, mungkin saya boleh jaganya separuh hari. Maknanya macam ni…saya bagi pengasuh tolong jaga anak saya sampai pukul 12tghari, kemudian saya ambil. Sepanjang pukul 8 pagi -12 tgahri saya akan kelam kabut siapkan bisness paperwork, boleh tak macam tu bang?? Dan apabila bisness dah semakin lancar atau anak dah besar sikit, macam besar afif, saya tak payah la hantar mereka ke rumah pengasuh lagi… tapi anak yang seterusnya saya cuba akan beri fully BF( apeke jadahnya BF tu??? Breast feed le). Tapi saya tak suka bila anak saya menangis…mcmana tu?? Saya rasa mcm nak tutup pintu duduk dalam bilik sorang diri kalau diorg meragam. Adesss

Nombor 8 : Saya suka dapat apa yang saya suka

Saya akan senyum dan tidur sambil senyum-senyum kalau saya dapat apa yang saya suka. Contohnya, saya dapat jumpa kawan lama yang saya rindui dalam FB, bersemangat waja jer hari hari. Tapi saya tak suka bila kerja saya bertangguh sbb saya sangat teruja bila jumpa kawan-kawan……

Nombor 9 : saya suka berblogging

Mmmm ni memang masalah besar bagi saya. Saya curi masa saya bersama anak-anak selama satu jam utk mendrafkan apa yang saya suka. Paling kurang satu jam, paling lama 3 jam. Siann anak-anak saya kan? Kadang-kadang anak saya duduk atas riba dan taip perkataan-perkataan yang saya tak terpikir nak taip…mcm ni.. ’cdxxsdvgbbhnvlli,788om,/’ saya tak terfikir pun dahulu…mesti anak saya tak suka bila tiap kali saya berherbinasi dalam bilik study ni. Rasa bersalah plak rasanya.

Nombor 10 : saya sukakan perhatian

Ye ke?? Aku ke ni?? Bukannnnn

Nombor 11 : Saya sukakan pangkat

Yang ni pun bukannnn sebab saya tak heran pun pangkat kat tempat kerja ni. Sbb saya plan nak berhenti. Jadinya memang sangat tak kesah kalau gaji tak naikk, kalau pangkat tak tinggi, kalau di tindas ke hape ke…lantak la…sementara je…

Oh…! Semuanya ada 9 yang saya suka. Tapi kan kalian…bila saya elaboratekan, kebanyakan yang saya suka tu mesti akan ada kaitan dengan orang lain yang akan tak suka dengan keadaan atau kejadian apa yang saya suka. Jadi berbaloikah jika saya dapat apa yang saya suka? PN NORHASYIMAH…sila jawab sendiri yer. Ingat! Erti hidup pada memberi. Jika kita beri kebahagiaan kepada insan-insan lain…kita akan lebih di sayangi dan di senangi oleh insan-insan selain dari insan yang kita beri itu. Sila buka matamu norhasyimah.

1 comments:

cik toora said...

Saya suke ape yg makude ckp..kite kene wat ape yg kite suke.. cantik makude cat umh..KREATIF SANGAT :) ley wat bisnes baru ni..huhuhu..

Post a Comment