Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's




Harini hari pertama afif bawa kerja sekolah balik rumah. Saya tengok di bukunya, ustazah dah tandakan warna merah pada mukasurat kerja yang harus di siapkannya. Jadi saya take note (ms 5-6); ia mengandungi huruf A dan B.

Setiap khamis di kawasan rumah saya ada pasar malam. Pagi tadi afif buat hal nangis bagai…dia nak saya replacekan ultramannya yang patah kaki dengan suatu yang baru. Jadi saya pun memujuk…’xpe, nanti ibu janji beli baru..’

Balik saja dari kerja, saya sampai dalam pukul 7ptg di rumah opah sedara anak, sbb saya singgah rumah dulu..ada kerja yg nak d kerjakan sblm ambil anak, bla bla bla bla…dan drag sampai pukul 7ptg. Saya ajaknya ke pasar mlm utk find out ultraman yg di janjikan. Saya x pernah buat janji kosong pada anak, sbb saya x nak anak x respect saya, saya takut dia cakap saya suka mungkir janji, dan saya x nak dia belajar dari janji kosong bila dia dah besar nanti..Walau sekecil zarah sekalipun cakap saya itu saya mesti turuti. Dan kalau dia buat hal yg agak panas….saya x kan cuba pujuk dengan memberi atau menjanjikan sesuatu…melainkan pagi tadi sebab, dia berkelakuan baik sepanjang 2 minggu di sekolah… jadi janji membeli mainan adalah suatu hadiah.

Selesai membeli, kami pun balik. Dalam perjalanan saya bagi tahu dia.

‘dengar baik-baik cakap ibu. Balik rumah ni, buat kerja sekolah yg ustazah bagi, baru main ultraman, o.k???’ saya ulang sebanyak 3-4 kali. Sbb kali pertama anak x berapa dengar, cakap kedua, anak mendengar dan x faham. Cakap ketiga, dia faham. Cakap ke empat..maksudnya memang ibu x cakap main-main, maknanya memang kena buat keje sekolah dulu sblm main. Penat x….tu sbb ngape para ibu kengkadang suka membebel…..situasi yg membuatkan ia begitu…betul takk???? Hehehehe

Sampai je rumah…anak si ibu yg memang faham itu pun membuat kerja sekolah… (modenye ala-ala: ultraman…ko tunggu situ yer…jap je lagi afif main…alah!!! bukannya susah sgt keje sekolah tupon…kacang je) ala-ala gitu le gayenye.

Saya ke dapur, ambilkan pensel yang sesuai…sbb pensel case saya tinggalkan di cabinet dapur…kan saya ibu yang mana dan aje…… letakkan barang-barang….huhuh

Saya tengok…huruf A, memang ade rupe dan dia memang pandai nak buat…tapi yang huruf B tu…adessssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TUNSUN.. MAKCIK TUNSUN…. Nasib baik le Allah x jadikan aku che egu tadika…kalo le aku che egu tadika…udah habih dah anak orang aku kojekan… sib baik aku roje site…..malang le semua supervisor.

Saya tarik nafas. Ajar anak kecil macam mana nak tulis huruf B. ianya sama seperti dlm gambo nih.

Nombor 1 : Tarik batang dari nombor satu kebawah.

Nombor 2 : Dari hujung batang atas, lukis separuh bulat ke tengah batang.

Nombor 3 : Letak pensel di separuh bulat dan buat separuh bulat ke hujung batang.

Saya ulang dan siap tolong pegang tangan ajar dia sampai lebih dari 10 kali. Dan apabila dia tulis, step menulis B tu begini pula jadinya.

Nombor 1 : Tarik batang dari nombor satu kebawah (OK..BETUL)

Nombor 2 : Dari hujung batang atas, buat satu bulat (tu apetu??)

Nombor 3 : Letakkan pensel di separuh bulat, dan buat lagi satu bulatan. (hah!!! Apetu???)

Nak tengok hasilnya????

Macam nombor 18

Hah!!!!!!!!!!!!! Macam nehhh!!! (mode HANGIN)

Bukankah saya cakap saya x pandai ajar budak-budak???? Ade sape-sape che egu sekolah tadika x kat sini yang boleh jawab soalan saya nihhh!!! Situasi ini menjadi masalah besar bagi saya…..ia amat menguji kesabaran kan mengajar budak kecik??????? Adesssss………………..

1 comments:

cik toora said...

B VS 18 ?? hehehe,, Xpe Afif pasti boleh cm mamanye..:D

Post a Comment