Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's


0 tahun
0 tahun
5 tahun berikutnya

Pada 24hb December 2009, usia perkahwinan kami mencapai 5 tahun. Ramai yg mengatakan, kebiasaannya bila dah 5 tahun mula lah macam2 perangai keluar…ia ke? Ia ke mcm tu? Boleh terima ke? Pada saya totally different. Saya x percaya semua itu. Mengapa??? Tadi dalam perjalanan saya ke HQ) di jalan sungai besi, saya telah mendengar satu rancangan dari radio IKIM.fm. menerangkan bagaimana menjalinkan hubungan yang sentiasa berseri di antara suami dan juga isteri. Bagaimana untuk kedua-dua pasangan sentiasa rasa dirinya diperlukan di hargai dan menghargai. Bagaimana keluarga yang dikatakan sentiasa mencintai dan di cintai…..MMMM panjang. Dan bab ini saya ingin menghuraikan dengan panjang lebarnya. Panjang dan tiada sebarang alasan lain melainkan saya sangat menyayangi, mencintai dan menghormati suami saya selepas Allah dan Nabi Muhammad.

Saya dan suami saling mengenali semenjak kami di tingkatan 4. saya berpindah ke sekolahnya iaitu sekolah menengah dato’ seri maharaja lela kerana sekolah saya tidak menawarkan sains tulen. Saya tidak mendapat peluang untuk melanjutkan pelajaran di mana-mana sekolah asrama penuh atau teknik kerana saya telah terlambat mengisi kesemua borang tersebut. Kami dari keluarga yang daif, jadi kebanyakannya kami tidak mengetahui bagaimana cara untuk melepaskan diri saya ke sekolah baik itu. Atau, inilah jalan yang telah Allah buka kepada kami untuk berjumpa. Apa yang saya tahu pada waktu itu, dia ialah Mohamad Niza Fakarudin, my classmate. Itu je, selalunya saya datang ke kelas, belajar dan jalan balik asrama. Rutin berlaku seperti biasa. Saya memang x ambek port pun pasal dia datang sekolah ke, dia tidur kat kelas ke, die mengorat anak org ke, die main hoki pemain sekolah terhandal ke, ape ke…bla bla bla ke…semua x ambil tahu. Mmmmmm conclusionnya, saya cuma tahu dia adalah rakan sekelas apabila di dalam gambar kelas wujudnya dia. Bagus x??? huhuhu…

Hubungan kami terputus begitu sahaja. Kami tidak mengontek ke hape ke sampailah saya dalam tahun pertama melanjutkan pelajaran dalam degree. Itupon dalam keadaan yang amat terkejut kerana saya sangka org yang tiba2 berhenti di tepi jalan di Teluk Intan adalah seorg India yang cuba meragut beg tangan atau seorg peragut. Fuhhh, lega bila pasti itu adalah kawan sekelas. Bermula dari situ, dia cuba mengontek, tapi nombor rumah kampong sahaja, kerana saya tidak memakai hp. Pendek kata apabila saya bercuti dia akan menelefon saya sekali, dan saya cuma menganggapnya kawan yang saja ambek peduli pasal saya, apakah saya bengap beno??? X paham2 ke hapeke entah le. Selepas menghabiskan ijazah, saya telah menjadi seorg penganggur yang berjaya. Yeahhh!! Pada waktu itulah baru saya terfikir nak mempergunakan kawan-kawan saya yang telah bekerja untuk mendapatkan kerja bagi saya, dan dia salah seorg dari kawan saya itu. Pada masa itu dia telah memasuki pusat latihan polis iaitu PULAPOL. Saya minta sapa2 yang ada contact dengan tempat lama hendaklah memberi info dan saya akan menghantar resume, dia salah seorg dari kawan saya itu. Saya sebenarnya tidak pernah memberi nombor hp saya kepada org lain kerana saya tidak suka d ganggu, atau dengan kata lain, ape ye….mmmm saya sudah ada boipren. Ha…hahhahaa. Tapi padai. Dan waktu itu saya terpaksa memberikan nombor saya juga kerana, untuk kepentingan saya sendiri. Tetapi rupa2nya saya bukannya dapat kerja yang saya minta, sebaliknya saya ‘bertemu’ dengan bakal suami saya.

Dari awal perkenalan dengan mana-mana lelaki saya amat berhati-hati. Saya cuba untuk tidak menyakiti hati mereka dan amat berharap bahawa itulah yang pertama dan dia jugalah buat selamanya. Keperitan itu berlaku juga apabila saya harus memilih lagi. dia atau dia. Dan paling layak saya bertanya adalah siDia yang maha Esa. Istakharah dilakukan sebanyak mungkin dan cuma berserah kepadaNya, semoga jalan hidup saya akan bergerak sempurna. Perit apabila memilih. Perit membuat keputusan. Serba salah amat, kejam…tapi hidup mesti di teruskan. Jalan hidup ini Allah yang tentukan, jadi harus pandang kehadapan. Saya melakukannya dengan jaya.

Saya telah memberitahu bahawa pilihan saya adalah Muhamad Niza Fakarudin. Seminggu selepas saya memberitahu, En. Daddy terus menghantar rombongan merisik, 5 bulan (1/5/2004) selepas itu kami bertunang dan 7 bulan selepas itu kami berkahwin (24/12/2004). Sepanjang perhubungan sebelum kami berkahwin, kami hanya berjumpa 2-3 kali sahaja. Kerana dia telah dihantar bekerja di Sarawak selepas sahaja saya dirisik. Kami tiada masa untuk bercinta seperti pasangan lain, dan ia sangat bagus. Maksudnya kami tidak di beri peluang untuk berdosa. Saya berserah sepenuhnya kepada Allah, bahawa dia adalah pasangan saya sehingga akhirnya. Betul pilihan yang Allah beri untuk saya. Dialah yang terbaik. Dan dari saat pertama saya mengenalinya, dia sangat berlembut dengan saya, memahami apa yang saya mahukan dan keluarga kami mahukan. Dia suami saya, saya sangat menyayanginya. Kami membina keluarga adalah atas dasar yang telah ditetapkan iaitu NO pegang-pegang, NO jumpa selalu, NO macam-macam lagi. Kepada kawan-kawan yang saya sayangi, saya nasihatkan, binalah keluarga anda atas dasar restu Ilahi, kerana perkahwinan kita akan di jagaNya, jagalah solat kalian, banyakkan mengaji Al Quran, carilah ilmu kekeluargaan, kerana hidup bekeluarga amat payah, syaitan ada di mana-mana, sentiasa mencari peluang. Dan kalau boleh spendkan masa anda untuk membaca buku ‘aku terima nikahnya- dari hasrizal’ ia buku yang terbaik pernah saya jumpa.

(saya telah menerima beberapa panggilan dari rakan-rakan, buku yang mana satu? ini dia bukunya saya update.sila klik di sumber untuk membeli pada tuannya sendiri melalui online. saya pengikut setianya ya!)

tulisan ustaz Hasrizal yang sangat baik (sumber)

Dan hari ini apabila telah genap 5 tahun perkahwinan, dia tetap ‘sama’. Malah lebih baik dari hari pertama saya mengenali serta tahun pertama kami bergelar suami isteri. 5 tahun berkahwin membuat ikatan kemesraan semakin erat. Kalau mana-mana pasangan mesti akan berkata. ‘5 tahun perkawinan mesti ada sesuatu berlaku’ tetapi tidak bagi kami. Tiada yang berlaku dan ia semakin utuh. Kami membina keluarga dengan menginginkan restu Allah. Sepanjang perkahwinan ini, Encik daddy telah berhenti merokok. Ada banyak sebab mengapa kita jangan merokok. Effect kepada org sekeliling yang anda harus bayar di akhirat nanti. Sudah berapa banyak org yang anda hembuskan asap sepanjang merokok. Pernah x anda terfiikir ada diantara mereka suffer dengan perbuatan anda. Contohnya ‘saya’. Saya pesakit asma. Soal suffer…oh…sangat tak tahan. Memang suffer. Itu baru satu…yang lain-lain bagaimana pula? Contohnya effect kepada diri sendiri anak-anak, pembaziran. Fikirkan.

Saya mendoakan kami bahagia selamanya bersama untuk hari ini, esok, lusa dan selamanya hingga akhirnya. Saya sayang abang selepas Allah, Muhammad. Saya amat sayang abang kerana Allah dan tiada kata yang boleh meluahkanya.

0 comments:

Post a Comment