Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's


muka masam sebab kaunter tiket dah tutup

Ini ialah gambar mereka berdua pada 2 minggu lepas bersamaan 11 June 2011. Mereka bertiga-tiga ke Zoo tanpa mommy. Mommy letih sangat bekerja sehingga tidak mahu menemankan mereka pergi. Tapikan, Daddy telah terpergi lewat sikit. Mereka sampai ke depan itu zoo pada pukul 430ptg dan semua kaunter telah ditutup kerana waktu melawat haiwan ialah sampai pukul 5ptg sahaja. Sian kesemua wajah anak-anak. Macam orang nak nangis pun ade...sian anak-anak ibu!

Manakala yang ini pula ialah gambar mereka semasa minggu lalu iaitu 18 June 2011. Ibu bersama-sama mereka sekali walaupun ibu banyak duduk dari berjalan. Ianya aktiviti yang memenatkan. Saya hairan dengan Incik Daddy...mengapa bila kandungan saya yang berusia 9bulan barulah dia terbuka pintu hatinya untuk membawa anak-anak ke sana...Oh! mungkin hero kecil yang semenjak 2 menjak ni tak henti2 memujuk kami gamaknya....haish!!!!

eeyap yang dikongsi-kongsi

Di sebabkan kesuntukan masa...kami tidak pergi banyak tempat...sebaliknya memfokuskan bahagian mana yang harus dilawati dan sangat-sangat wajib. Ianya di situ...alah....disitu, tempat yang ade sang Eeyap = Giraffe. Encik Eeyap ni amat glamor di rumah kerana ia ialah toys kesayangan si anak. Bila nak susu..mesti ingat eeyap, bila nak tido..dua-dua berebutkan ekor si eeyap. Dulu si eeyap ni ialah kepunyaan si afif, tapi bila afif dah besar, dan afif Cuma menyusu bila mahu masuk tidur sahaja…encik eeyap ni telah bertukar ke tangan farina. Tapi kalau dua-dua nak isap susu tima nak tidur…kengkadang derang gaduh rebut2…tapi lately kedua2nya akan sama-sama mengalah, sapa yang dapat dulu takkan berebut2 dengan yang lagi sorang. Lagipun afif dah sangat jarang menyusu.

Jadinya saya terpaksa bersenaman berjalan-jalan dengan hidung yang kembang kempis menuju le savannah walk. Hmmm…pelawat yang lain memerhatikan saya mesti berkata-kata, dah begini besar punya blue hippo pun masih lagi mahu berjalan-jalan di sini? Tak nak naik kenderaan lak tu, jalan kaki terkengkang-kengkang.. haish! 9 bulan yang memenatkan.


Puaskah hati anak-anak?

‘Eeyapppp!!! Cinila….’ Panggil adik. Tapi bila si eeyap tu dating dia pulak takut.

‘Tingginya eeyap!’

‘Bucuk cangatla tempat ni…’ refer to tempat hippo.

‘Daddy…bolah tak adik nak pegang belon eeyap tu…!’ sambil tangannya menunjukkan salah satu belon yang terjual di gerai2 di dalam zoo tu.

‘ mahalla sayang…lagipun karang adik bukan main sangat! Tak baik bazir-bazirkan duit’ beritahu saya.

‘mmm betul tu’ daddy menambah.

Tapi si abangnya tak berkata apa-apa sebab dia sudah faham bonar dengan makbapaknya. Kami cuba mengajar anak untuk memahami situasi.. tak semua yang dihajati akan diperolehi. Dapat apa yang patut-patuttt sahaja walaupun duit anda sangat banyak! Sebab ada ramai manusia yang di dunia ni yang masih berlapar dan bersusah untuk mendapatkan sesuap nasi…apalah salahnya duit lebih sedikit itu di contribute ke situ kan?

0 comments:

Post a Comment