Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's


Teh Jun Liang @ Kenny Teh
Suatu masa dulu, kawan Cina saya, akan selalu susah hatinya jika dia mendapat tahu saya telah mengandung. Dia selalu merungut-rungut susah hati...

'syima...kalau you 'mengantung' lagi, nanti u nak namakan anak u apa? yang pertama Afif, yang kedua Afrina. habistu kalau lagi sorang keluar lagi nanti u mau namakan anak u apa?'

'yang u susah hati aku mengandung lagi tu ngape?' soal saya

'ya la...saya mesti susah hati ma...u kan kawan baik saya......'

'pandai la saya nak carik nama apa...u jangan risau, buat masa sekarng ni 2-3 tahun saya takkan mengantung lagi lor.....! yang dua ni pun bagai nak pengsan..'

'haiya! u ni betoit-betoit senang..nanti kalau sampai masa nanti u susah...'katanya lagi

Tak lama lepas dialog saya dengannya, esok pagi dia datang hampir dengan saya sambil menjinjing lappynya.

'syima...saya sudah dapat nama apa sesuai untuk anak u..'

'lor....haku hengat buat hape die tercegat sini pagi2...' saya terkejut senyum dengan clerk yang berhadapan dengan saya...

'hah! u nak letak nama apa?'

'kalau u mengantung anak lelaki...namanya AFRICA, kalau perempuan...AFGHANISTAN'

'hampeh! suka hati u lah....janji rupa anak aku bukan macam africa....'

Itu dialog saya dan dia 3 tahun lepas dan dia selalu bertanya saya sudah ready dengan africa @afghanistan ke belum, sedang saya selalu tanya u bila mau kawen...dah la tiap sabtu disuruhnya saya membawa kedua-dua anak ke office untuk senang lenang dia bermain-main dengan anak saya. Kalau lama saya tak bawa anak-anak...nanti saya yang akan di marah. Dia kawan yang sangatttt baik. Saya takkan lupakannya, takkan lupakan kebaikannya, dia bos dan rakan seperjuangan yang sampai bila-bila pun saya takkan lupa. Saya banyak belajar ilmu darinya daripada mula masuk kerja di sini sampailah saya boleh berdikari dan kebanyakan ilmunya telah di absorb oleh saya. Dia pandai dalam semua bidang, bukan kalau setakat nak ambil Ir bila-bila masa dia boleh...tapi dia sahaja yang tidak mahu.

Tetapi sekarang dia berada di kompeni lain...kompeni yang uwangnya berkali-kali ganda berbanding bekerja di sini. Dia macam biasa tetap seperti dulu selalu calling-calling saya dari hari ke sehari. Kalau lama x jumpa dia akan datang site, ajak makan, ajak sembang..kengkadang 2-3 puluh minit bergayut2 menyembang.. Kadang-kadang makan-makan di malam hari dengan incik suami dan anak-anak..sebab rumah kami berhampiran.

Baru-baru ini dia datang lagi dan tanya.

'Itu barang dalam apa gender?'
'Afghanistan' saya reply
'Haiya...x baik la itu Afghanistan..sebab Bin Laden sulah mati...saya fikirkan nama lain la untuk u..'
'Fikir le kenny woi....'
'Hah! Sula dapat...Aloha...hahaha...'
'Taknak la aku aloha...bau busuk...tiap pagi kalu lalu tepi...Iyarkkkk...bau muntah!' - saya refer pada kelab aloha di Jalan P.Ramlee. Dulu site kami aialah Glomac Al Bhata di Jalan P.Ramlee... Sepanjang jalan P.Ramlee tu korang paham-paham je la...ade Modestos, Rum Jungle, apetah beach, poppy...ishhh dari saya tak tahu ia membuatkan saya serba tahu kesemua kelab2 yang area situ. Yang penting saya x sukakan bau area situ dan selalu wish...bilalah projek nak abis neh!

saya pekerja berwawasan!

Mula-mula semasa saya disahkan mengandung, saya harap saya akan mengandungkan seorang boy, supaya saya boleh 'berhenti'. Cukuplah 3... Nama yang sesuai pun saya dah jumpa, sangat teringin pada Muhammad Al-FAteh. Teringin anak yang mempunyai peribadi sepertinya yang cekap, bijak mengatur strategi, pemimpin berwibawa dan bermacam-macam lagi. Saya menghabiskan novel sejarah Muhammad Al FAteh di awal kandungan dan mencari membaca setiap perilaku dan strateginya dari hari kehari..

Tapi bila dah scan 2-3kali ianya ialah girl. Dan Incik Daddy berkata
'kita namakan anak kita Fatehah la kalau cam tu...'
alah......, tidak mahu la nama lelaki di perempuan kan...Kami kemudian merangka nama anak perempuan pula. Tapi saya sudah membuat persiapan gegirl semenjak 3 bulan yang lalu. semuanya berunsurkan pink. Baju raya untuk si gegirl pun sudah siap dibeli. Tapi kalau tiba-tiba ia adalah Al Fateh bagaimana?? Nama ada, tapi bukan pakaian....


Dan untuk 'kawan' saya Incik Teh Jun Liang, saya pun ada nama sedap untuk anak u
Teh Oh Ais - anak lelaki
Teh Oh Laichee - anak perempuan
amat sesuai dengan nama u yer incik teh!

0 comments:

Post a Comment