Advertise Here

Diary Anak-Anak dan Ibu

- Another Blogger Blog's

Ibu dah janji banyak kali nak buatkan anak-anak playdoh...harini barulah ibu sempat nak buat semua tu....
its very fun kan? Bukan senang ibu nak bagi main barang2 ibu (fancy cookie set) yang ibu simpan elok2 dalam peti besi tu untuk anak-anak main kan?

Resepinya saya tiru dari sini
http://www.instructables.com/id/How-to-Make-Playdough-Play-doh

2cup flour
2cups warm water
1cup salt (saya guna 3/4 sebab takut masin sangat...sampai nak habislah stok garam acik tu)
2tbsp cream of tar tar ( saya buat 2.5tbsp...konon2 nak bagi lagi lembut)
2tbsp minyak...(minyak papepun okeh)
dan...sy masukkan sedikit shortening...nak bagi jangan melekat...alah! ia ala2 mcm buat fondant jugak kan?

caranya? masukkan semua sekali dlm kuali(easy kalo nak kaco)... panaskan dengan api yang perlahan sampai sebatian tepung itu berketul...dlm bahasa yg tepat ialah until it form ball...hihih...bahasa omputih ni senang nak guna sebab dia tiada perkataan terselindung.. tak.mcm bahasa melayu. Kalau kita cakap warna kelabu, kang ada yang tanya...kelabu taik anjing ke?? kalau guna grey...xde sapa tanya what kind of grey kan?

Hasilnya? boleh sangat nak buat banyak kali jika dibandingkan dengan beli playdoh yang rm19.90 tapibekaskeciksangat jual kat toysrus tu...

saya warnakan mereka sesudah semuanya siap dimasak...dengan pewarna makanan yang anda sukai


bagi sekali mat untuk mereka uli doh itu supaya x melekat pada tikar yer


afrina sedang hasilkan mickey mouse from moms cookie cutter


the mickey mouse done??

Janji saya dah diamkan mereka untuk kerja membuat doh....




0 comments:

Post a Comment